Tillbakablick – Vecka 13

30 mars 2009 at 8:00 1 kommentar

Nologs webbutik har legat nere några dagar sen förra veckan. Sidan håller på att skrivas om lite, ny produkter är på väg in och nu i veckan är det planerat att bloggen ska flytta in under samma domän (nolog.se/blogg). Har du några frågor, maila till info@nolog.se så försöker vi svara samma dag. Under veckan ändrade jag också så att det numer är möjligt att kommentera anonymt här på bloggen.

Cybernormer är ett forskningsprojekt som ska försöka att undersöka hur Internet påverkar samhället vi lever i och dess normer. I torsdags var de med i en debatt kring de lagar som används för att kontrollera Internet och hur dessa samspelar med de normer som finns i nätkulturer. En inspelning av debatten finns att ladda ner.

I veckan uppmärksammades att musikindustrin och telekombolagen vill bekämpa den illegala nedladdningen på olika sätt. Musikindustrin vill finna metoder för att sätta dit och stämma fildelare, och på så sätt minska den digitala konsumtionen. Telekombolagen däremot, vill såklart att konsumtionen på Internet ska öka, och försöker istället främja framtagandet av tjänster som kan konkurrera ut illegal fildelning. Välj själv vilket sätt som verkar bäst.

Jag har även försökt förklara vad Ipred är för något. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att Ipred-lagen är svår att få grepp på. Om två dagar träder den i kraft (onsdag 1 april) och jag vet fortfarande inte hur det kommer att påverka oss vanliga användare, och det skrämmer mig. Ska jag stänga ner mitt trådlösa nätverk? Någon kanske knäcker mitt lösenord och laddar ner upphovsrättsskyddat material på min bekostnad? Kommer jag att kunna sätta mig med en kaffe på ett café på stan och surfa lite, eller kommer de ha stängt ner sitt nätverk precis som Kungliga Biblioteket i Stockholm planerar att göra?

Synpunkter på bloggen? Kommentera eller skicka ett mail till jwigmo@nolog.se

Entry filed under: Tillbakablickar. Tags: , , , , , , , .

EU röstar mot internetövervakning Ipred – Två dagar kvar

1 kommentar Add your own

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Följ Nolog på:

RSS Nolog på Bloggy

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

