Internet är inte vi-mot-dem

28 april 2009 at 8:55 2 kommentarer

Jag läste en mycket intressant artikel på Newsmill nyss. Läs den!

Debatten mot Internet borde inte finnas. Internet är till för alla. Idag används inte Internet i den utsträckning som det kommer att göra om 10-20 år. Min mormor, till exempel, hon kan inte hantera en dator. Hon skulle sitta som ett frågetecken om jag bara sa åt henne att starta den. Min mormor fyller 86 i år.

Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men jag kommer ihåg att jag läst det. Både Clinton och Bush skickade under sina presidenttider totalt två (?) mail. Två mail, på 16 år! Då ska vi komma ihåg att Bush var president under 2000-talet.

Internet skulle kunna vara en generationsfråga, idag kan alla under 30 år använda Internet. Och, jag blir förvånad om det är många under 50, till och med 60, som inte kan hantera Internet. Själv har jag haft Internet hemma så länge jag kan minnas, och jag är bara 23.

Internet är hus som helst en viktig tillgång. Det har effektiviserat vårt samhälle något så enormt. Du deklarerar på Internet. Du betalar räkningar på Internet. Du köper julklappar på Internet(?). Och så vidare. Jag skulle vilja påstå att Internet är en av de största uppfinningarna någonsin. Kanske till och med större, eller i alla fall mer revolutionerande, än hjulet?

Om Internet ska fortsätta utvecklas, vilket jag inte kan förstå att någon inte skulle vilja, så måste det fortsätta att vara fritt. Internet är en annan värld, om än väldigt lik den riktiga världen. På Internet hjälps man åt. Jag har själv skaffat kontakter vilka jag aldrig ens skulle träffat om inte Internet fanns.

Det är nu jag borde komma med en slutkläm på det här inlägget, men jag vet faktiskt inte riktigt vad jag vill få sagt. Vi borde skippa den här vi-mot-dem-känslan. Internet är inte till för finniga ungdomar och pirater. Internet är till för alla, och borde vara en mänsklig rättighet. Internet skapar möjligheter, och det vore skandal att stänga Internet genom till exempel censur!

Entry filed under: Krönikor. Tags: , , , , .

Tele2 hakar på trenden Ljuger AllTele?

2 kommentarer Add your own

  • 1. Lördagslänkar «  |  02 maj 2009 kl. 10:37

    […] Ipred kan bli en av kärnfrågorna 2010, och till och med avgöra valet. Jag har tidigare sagt att det inte är en generationsfråga, men jag hade kanske fel. Det är ofta ganska lågt valdeltagande från de yngre, men den här […]

  • 2. Tillbakablick - Vecka 18 «  |  04 maj 2009 kl. 8:24

    […] Vi har också diskuterat ifall kampen om Internet är en generationsfråga eller inte. […]

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Följ Nolog på:

RSS Nolog på Bloggy

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

